2 stycznia 2009 17:45

Poradnik dla początkującego przedsiębiorcy - Start!

W USA firmę można założyć przez internet w godzinę. W Polsce trwa to od półtora tygodnia do miesiąca, ale jest możliwe. 

Z ostatniej chwili: już niedługo rusza jedno okienko, tylko jeden formularz do wypełnienia zamiast czterech!

Początek

Aby założyć firmę musisz odwiedzić kilka urzędów i w każdym wypełnić kilka kartek. Najpierw jest urząd miasta (lub gminy jeżeli nie mieszkasz w mieście). W urzędzie miasta w dziale ewidencji działalności gospodarczej otrzymasz do wypełnienia „Zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej”. Zawiera ono mniej więcej takie pola:

Twoje imię i nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania — wiadomo co tutaj wpisać, prawda?

Nazwa, pod którą jest wykonywana działalność gospodarcza — tutaj podaj pełną nazwę zakładanej firmy łącznie z imieniem i nazwiskiem. Możesz wymyślić też nazwę skróconą, ale w kontaktach z urzędami używaj nazwy pełnej. Jeżeli na przykład otwierasz sklep z fistaszkami, twoja nazwa pełna może brzmieć Fistaszki - Adam Nowak, a nazwa skrócona tylko Fistaszki. W tym polu podaj nazwę pełną.

Przedmiot działalności gospodarczej — wpisz tutaj numery PKD. Jest to rodzaj kodu którym urzędnicy opisują to co chcesz robić. Niestety musisz zajrzeć do listy kodów i skreślić właściwy, jeżeli się pomylisz, urzędnicy pomyślą że chcesz robić coś zupełnie innego co przyda im się w razie kontroli. Ale nie przejmuj się, w PKD obowiązuje następująca zasada: lepiej za dużo niż za mało. Możesz skreślić te PKD które w przyszłości mogą być przydatne ale nie zapomnij o swoim PKD „bieżącym”, na którym będzie polegać Twoja działalność. Chociaż lista PKD danej firmy może być bardzo długa, to pierwsze PKD które wpiszesz na listę będzie tzw. PKD głównym. Później takie PKD główne trafia na różne inne formularze dla różnych innych urzędników.

Klikając tutaj - Wyszukiwarka PKD - otworzysz listę PKD. Korzystając z polecenia Znajdź (skrót klawiszowy Ctrl-F) wyszukaj tekst który dotyczy twojej działalności, wynotuj kod i odpowiadający mu opis. Tak, to nie jest tak fajne jak wyszukiwanie w Google.

Każda zmiana wpisu do działalności gospodarczej kosztuje 50 zł plus opłata skarbowa, dlatego dobrze jest uwzględnić jak najwięcej PKD. Podobno niektórzy przepisują całą listę, ale nie przesadzaj. Po prostu szkoda byłoby o czymś zapomnieć. Dlatego zamiast wyszukiwać możesz też przejrzeć całą listę, czasem jest nawet zabawna.

Data rozpoczęcia działalności gospodarczej — wpisz datę w której rozpoczniesz faktycznie wykonywać działalność. Najlepiej jeżeli będzie to co najmniej dwa tygodnie później od daty oddania tego wpisu do urzędu. Dobrze jest zaczynać działalność od pierwszego dnia miesiąca, jest wtedy łatwiej pod względem księgowym. Nie podawaj też zbyt wczesnej ani zbyt późnej daty - jej zmiana to konieczność odwiedzenia kilku urzędów oraz składania podania i opłat.

W dalszych polach możesz wpisać swój numer telefonu. Zachowaj potwierdzenie wpłaty (100 zł). Można je uwzględnić jako pierwszy wydatek firmy przy rozliczeniu podatków. Być może oddając wpis uzyskasz kartkę z lokalnymi danymi urzędów do których należy dalej się udać.

Re-e-gie-o-on

W tzw. Głównym Urzędzie Statystycznym, a właściwie jego oddziale w najbliższym dużym mieście (adresy znajdziesz na stronie REGON - Adresy) otrzymasz numer Regon. Jest to jeden z tych kodów które charakteryzują Twoją firmę. Każda firma ma własny numer Regon i zwykle drukuje go do na fakturach.

Do oddziału Głównego Urzędu Statystycznego należy udać się z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Przyda się także jego kserokopia. Otrzymasz tam kolejny formularz. Żeby go wypełnić, musisz mieć numer NIP, prawdopodobnie już go masz, a jeżeli nie, zapytaj w Urzędzie Skarbowym. A formularz w Głównym Urzędzie Statystycznym zawiera szereg pól, których nie ma sensu tu opisywać bo służy on do rejestrowania nie tylko działalności gospodarczej. Jeżeli wydaje Ci się, że któreś pole Cię nie dotyczy, to prawdopodobnie tak jest. Po prostu go nie wypełniaj.

Najważniejsze jest wpisanie właściwych PKD - głównego i dodatkowych, są one zbierane dla celów statystycznych. Po złożeniu wniosku otrzymasz bezpłatnie numer Regon.

Zakładamy rachunek

OK, mamy już Regon, teraz należy iść do banku aby założyć rachunek działalności gospodarczej. Najlepiej założyć konto w banku z możliwością rozliczania się przez internet. W ten sposób jesteśmy bardziej elastyczni jeżeli chodzi o terminy. Można np. zlecić przelew na VAT 25-go tuż przed północą. Dobrze jest też dowiedzieć się jaki jest SWIFT-kod banku. Jeżeli rozliczamy się z firmą z zagranicy SWIFT-kod umożliwi im transakcje z nami. Dobrze jest także podawać kod kraju (PL) przed numerem rachunku, jest to ważne przy rozliczeniach z zagranicą.

Rachunki dla firm są najczęściej lepiej oprocentowane, ale płaci się więcej za operacje. Niektóre banki oferują dla poszczególnych grup społecznych osobne promocje, dobrze jest zapytać.

Uff, Urząd Skarbowy

Kiedy mamy już rachunek firmowy i wiemy jak się opodatkować (o tym później), udajemy się do Urzędu Skarbowego. Składamy tutaj różne papierki, na których podajemy m.in. numer rachunku i numer NIP. Przede wszystkim wypełniamy formularz NIP-1 - zgłoszenie prowadzącego działalność. Jeżeli zamierzamy być płatnikami VAT wypełniamy także formularz VAT-R, kosztuje to 150 zł i może być uwzględnione jako koszt. O tym czy warto być płatnikiem VAT dowiesz się później. Jeżeli zakładasz spółkę powinieneś zabrać do Urzędu Skarbowego umowę spółki, wypełniasz też inne formularze. Umowę spółki - nawet cywilnej - najlepiej zawrzeć u notariusza, jest to najpewniejsze.

Ubezpieczenia

Być może masz to szczęście i możesz rozliczać się w KRUS - wtedy wystarczy zgłosić do ZUS że mimo posiadania firmy rozliczasz się w KRUS (niestety, i tak proponuję przeczytać ten punkt). W przeciwnym razie musisz wypełnić szereg ohydnych formularzy, brr.

Formularze ZUS są oznaczane krótkimi symbolami. Na początek dotyczą Cię ZUS ZUA i ZUS ZFA. Właściwie, to nie są te formularze takie złe, bo nic szczególnego nie trzeba w nich wpisać, tylko dane osobowe, czasem kwoty. No i są to tylko dwie pojedyncze kartki A4, da się przeżyć. Dobra, są ohydne.

Jeżeli kogoś zatrudniasz to zgłaszasz go też na ZUS ZUA, ale pamiętaj żeby przy zwolnieniu go wyrejestrować.

Jeżeli jesteś na etacie, płacisz ZUS do 15-go każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Wtedy płacisz tylko ubezpieczenie zdrowotne, 150 zł. W przeciwnym razie płacisz do 10-go, około 250 zł. Są to stawki „promocyjne”, dla osób które nie prowadziły ostatnio działalności. Podczas prowadzenia firmy będzie trzeba także wypełniać formularze ZUS DRA i ZUS ZRA, szkoda gadać.

Zgłaszając cokolwiek do ZUS pamiętaj przygotować kserokopię tego co zgłaszasz, poproś o potwierdzenie z pieczątką i trzymaj je w osobnym pomieszczeniu. Jeden skoroszyt na to wszystko nie wystarczy. Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na przeznaczenie osobnego pomieszczenia na potwierdzenia z urzędów, przeznacz przynajmniej osobny skoroszyt dla każdego z nich. Serio, takie potwierdzenie może się w razie czego przydać.

Składki do ZUS wpłacasz na trzy różne rachunki: społeczne, zdrowotne i fundusz pracy. Dokładne obowiązujące kwoty znajdziesz w ZUS-ie, na małych podłużnych karteczkach odbitych przez bardzo zmęczone ksero. Podobnie jest z rachunkami Urzędu Skarbowego - osobny jest na podatek VAT, osobny na dochodowy.

Skoro mowa o Urzędzie Skarbowym, to warto wiedzieć że najczęściej VAT płacisz do 25-go każdego miesiąca za poprzedni miesiąc (jeżeli nie wiesz co to VAT, na razie się tym nie przejmuj). Podatki dochodowe płacisz do 20-go każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Do podatków dochodowych nie wypełniasz przy tym formularzy. Oba podatki można też płacić kwartalnie, np. za kwartał styczeń-marzec płacisz w kwietniu. Jeżeli dzień płatności podatku lub ZUS-u wypada w sobotę, niedzielę lub święto, możesz zapłacić dopiero w poniedziałek.

Pieczątka i inne rzeczy

Teraz należy postarać się o pieczątkę, na pieczątce może być skrótowa nazwa firmy. Oprócz tego adres, Regon i NIP.

Jeżeli zamierzasz prowadzić firmę w domu, możesz zgłosić w urzędzie miasta lub gminy że ileś metrów kwadratowych będzie zajęte przez firmę. Nie warto zgłaszać za wiele, bo podatek od tych metrów jest dużo większy od normalnego. Z drugiej strony remonty tej części mieszkania czy koszt internetu można wliczyć w koszty przy rozliczaniu podatku.

Jeżeli firma będzie np. w mieszkaniu Twoich rodziców, możesz podpisać bezpłatną lub płatną umowę użyczenia. Jeżeli kwota jest rozsądna, można ją uwzględnić w kosztach. Umowę użyczenia dobrze jest dla bezpieczeństwa zarejestrować w Urzędzie Skarbowym.

Firma już właściwie gotowa, trzeba tylko wiedzieć, jak się opodatkować - o tym dalej.

Dodaj komentarz

  Country flag

biuquote
  • Komentarz
  • Podgląd
Loading