20 lutego 2018 18:24

Generowanie i wysyłanie pliku JPK_VAT

Poniższa instrukcja pokazuje, jak wygenerować plik JPK_VAT w programie Bizmaster i następnie wysłać go w programie Klient JPK 2.0 Ministerstwa Finansów.

    1. Do wygenerowania pliku JPK_VAT wymagane są moduły JPK oraz Księga podatkowa (pakiet Mała Firma) lub Ryczałt. Jeśli nie są one jeszcze zainstalowane, proszę najpierw wykonać kroki od 1 do 4 ze strony Najczęściej zadawane pytania i powrócić do niniejszej instrukcji. Nazwy zainstalowanych modułów lub pakietów widoczne są w głównym oknie programu, np. poniżej widoczny jest zainstalowany pakiet Mała Firma i moduł JPK:




    2. Jeśli w rejestrach VAT w programie (zakładki VAT i VAT (Zakupy)) są już wszystkie faktury sprzedaży i zakupu za dany miesiąc, proszę kliknąć ikonę Dane do/z pliku na pasku narzędziowym. W przeciwnym razie proszę najpierw wykonać kroki 3 i 4 ze strony Najczęściej zadawane pytania i powrócić do niniejszej instrukcji.




    3. W oknie, które się pojawi proszę zaznaczyć polecenie Zapisz plik JPK_VAT i kliknąć przycisk Dalej.




    4. Następnym krokiem jest wybranie miesiąca, podanie pełnej nazwy firmy, ewentualnie adresu e-mail (może pozostać pusty) i kliknięcie przycisku OK. Plik JPK_VAT zostanie zapisany w lokalizacji widocznej w polu Plik XML. Domyślnie jest to na pulpicie, pod nazwą JPK_VAT.xml.




    5. Jeśli program Klient JPK nie jest jeszcze zainstalowany, proszę kliknąć przycisk Pobierz program „Klient JPK”. W przeciwnym razie proszę kliknąć przycisk OK i przejść do punktu 7.




    6. Na stronie programu Klient JPK proszę kliknąć odsyłacz do instalatora. Jeśli nie wiedzą Państwo, który z tych dwóch odsyłaczy kliknąć, proszę kliknąć 32-bitowy. Następnie proszę uruchomić pobrany instalator i zakończyć instalację.




    7. Po uruchomieniu programu Klient JPK, utworzeniu profilu i zalogowaniu się, proszę kliknąć przycisk Opcje.




    8. W kolejnym kroku proszę wybrać katalog roboczy - np. nowy folder JPK_roboczy utworzony w folderze Dokumenty (Moje dokumenty) i proszę kliknąć przycisk Zapisz.




    9. Po powrocie do głównego okna, proszę kliknąć przycisk Wyślij dokument.




    10. Następnie proszę kliknąć przycisk Dodaj dokument.




    11. Po wybraniu pliku JPK_VAT.xml zapisanego w punkcie 4, proszę zaczekać na jego weryfikację i go zaznaczyć. Plik powinien być zweryfikowany jako poprawny.




    12. Następnie proszę kliknąć przycisk Kontynuuj.




    13. Proszę kliknąć kolejny przycisk Kontynuuj.




    14. Kolejnym krokiem jest kliknięcie przycisku Rozpocznij przetwarzanie.




    15. Raz jeszcze proszę kliknąć przycisk Kontynuuj.




    16. Proszę kliknąć jeden z przycisków Podpisz...




    17. Po podpisaniu proszę kliknąć przycisk Kontynuuj.




    18. Następnie proszę kliknąć przycisk Rozpocznij wysyłkę.




    19. Po powrocie do głównego okna, proszę kliknąć przycisk Historia.




    20. Ostatnim krokiem jest zaznaczenie wysłanego dokumentu i kliknięcie przycisku Pokaż status (UPO). Wyświetli on poświadczenie odbioru, które można zachować do pliku.




Dziękujemy za skorzystanie z niniejszej instrukcji!

Klucze: , ,

Kategorie: BizMaster

9 lutego 2018 18:10

JPK_VAT (2018) oraz JPK_FA w wersji 3.8

Wersja 3.8 oprogramowania dla firm Bizmaster wnosi przede wszystkim generowanie pliku JPK_VAT w formacie na 2018 rok, tzn. JPK_VAT(3) oraz generowanie pliku JPK_FA. Obie te funkcje wymagają modułu JPK.

Jednolity Plik Kontrolny dla faktur sprzedaży VAT (JPK_FA) to zupełna nowość w tej wersji. Oto kilka cech pliku JPK_FA, którymi różni się on od pliku JPK_VAT:

  • Zawiera szczegółowe dane pochodzące z faktur, takie jak np. nazwy i ceny pozycji, czy przyczyna korekty.
  • Jest generowany bezpośrednio z faktur, a nie z rejestrów VAT.
  • Nie obejmuje faktur zakupu. Jedynie faktury sprzedaży.
  • Obecnie nie musi być automatycznie wysyłany przez mikroprzesiębiorców.

Generowanie pliku JPK_FA odbywa się w oknie Dane do/z pliku

Generowanie pliku JPK_FA

Ponadto drobna zmiana zaszła w szablonie wydruku rachunków. Rachunki są teraz drukowane z tytułem Faktura oraz z nowym tekstem stopki dotyczącej zwolnienia z podatku VAT.

Aktualizacja ta jest oczywiście bezpłatna dla posiadaczy licencji.

Klucze: , , , ,

Kategorie: BizMaster

16 grudnia 2017 17:47

Moduł JPK zaktualizowany do wersji 3.7.2.0

W nowej wersji modułu JPK wprowadziliśmy drobne poprawki dotyczące dokumentu JPK_VAT. Są to:

  • usuwanie myślników z numerów NIP odbiorców i dostawców;
  • dodanie kodu pocztowego w nagłówku dokumentu.

Klucze: , , ,

Kategorie: BizMaster

8 grudnia 2017 08:11

Aktualizacja modułu JPK oprogramowania dla firm Bizmaster - wersja 3.7.1.0

W wersji 3.7.1.0 zaktualizowany został moduł JPK. Zmianą jest automatyczne wpisywanie „BRAK” na dokumencie JPK_VAT w polu przeznaczonym na NIP odbiorcy lub dostawcy w sytuacji, gdy brak jest tego numeru.

Taka zmiana jest spowodowana tym, że pole to nie może być puste, aby dokument JPK_VAT spełniał wymagania techniczne. Dla posiadaczy modułu JPK aktualizacja ta jest bezpłatna.

20 lutego 2017 08:06

Nowy moduł JPK (Jednolity Plik Kontrolny) w wersji 3.7 oprogramowania dla firm Bizmaster

Oddajemy w Państwa ręce nowy moduł JPK oprogramowania dla firm Bizmaster. Służy on do składania Jednolitego Pliku Kontrolnego typu JPK_VAT na podstawie Ewidencja Sprzedaży VAT i Ewidencja Zakupów VAT prowadzonych w programie. Z tego powodu do korzystania z tego modułu potrzebny jest również moduł Księga Podatkowa (lub Ryczałt), który umożliwia prowadzenie tych ewidencji.

W obecnym czasie firmy określane jako „Mikroprzedsiębiorstwa” nie muszą jeszcze składać plików JPK_VAT, więc jest to moduł adresowany jedynie do firm większych niż „Mikroprzedsiębiorstwo”.
 
Korzystanie z modułu jest bardzo proste. Po zainstalowaniu modułów Księga podatkowa (lub Ryczałt) i JPK, należy kliknąć ikonę Dane do/z pliku na pasku narzędziowym. Następnie należy wybrać polecenie Zapisz plik JPK_VAT i kliknąć Dalej. Ostatnim etapem jest wybranie miesiąca za który ma być utworzony plik JPK_VAT, podanie pełnej nazwy firmy i kodu US. Po kliknięciu OK, plik JPK_VAT zostanie utworzony. Domyślnie jest to plik nazwany JPK_VAT (JPK_VAT.xml) znajdujący się na pulpicie, ale lokalizację tę można zmienić w górnym polu Plik XML, klikając przycisk Przeglądaj.
 
Zapisany plik JPK_VAT należy wysłać korzystając z programu Klient JPK w wersji 2.0 lub nowszej.
 
Warto zauważyć, że plik JPK_VAT będzie zawierał dokładnie te same wpisy, co w Ewidencji Sprzedaży VAT i Ewidencji Zakupów VAT w programie (zakładki VAT i VAT (Zakupy) w programie). Faktury sprzedaży muszą mieć wybrany Opis zdarzenia (domyślnie Sprzedaż towarów i usług handlowych) w ramce Informacje ogólne w edycji faktury, żeby znalazły się w Ewidencji Sprzedaży VAT.
 
Sposób generowania pliku JPK_VAT może być dostosowany, jeśli zaistnieje taka konieczność. Jest to możliwe w oknie Edycja zdarzeń, gdzie dodane zostało nowe pole JPK, edytowalne dla każdej kolumny w ewidencjach. Dodatkowo istnieje techniczna możliwość edycji pozostałych elementów szablonu JPK, który znajduje się w osobnym pliku w katalogu programu.
 
Nowy moduł JPK jest jedyną istotną zmianą w wersji 3.7, więc jej instalacja nie jest konieczna, jeśli ten moduł nie jest na razie potrzebny.
27 stycznia 2017 10:50

Co nowego w wersji 3.6

W wersji 3.6 wprowadzamy wewnętrzne usprawnienia oznaczające większe bezpieczeństwo danych i szybsze działanie programu.

Dodatkową nowością jest możliwość dodania nazwy firmy do adresu do wysyłki. Aby to zrobić, zaznacz Opcje w ramce Odbiorca, kliknij zakładkę Inne, następnie kliknij w polu Wysyłka i wybierz Zmień nazwę. Jeśli w polu Wysyłka nie jest wybrany alternatywny adres wysyłki, najpierw wybierz istniejący adres lub kliknij Dodaj adres. Funkcja ta jest związana z tzw. centralizacją VAT.

Zmień nazwę adresu do wysyłki

17 marca 2015 16:58

Nowy moduł Ryczałt i nowa wersja 3.5

W wersji 3.5 dodaliśmy Ewidencję przychodów używaną w przypadku opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Do działania tej funkcji wymagany jest pakiet Mała firma lub moduł Księga podatkowa lub nowy moduł Ryczałt. Tym samym ta nowa funkcja dostępna jest bezpłatnie dla posiadaczy pakietu Mała firma lub modułu Księga podatkowa.

W dowolnym momencie można przełączać się między Podatkową księgą przychodów i rozchodów (zasady ogólne) a Ewidencją przychodów (ryczałt) za pomocą okna Ustawienia (rozdział Księgowość).

Jeśli włączony jest ryczałt, dostępne są następujące zdarzenia sprzedaży w polu Opis zdarzenia podczas edycji np. faktury:

  • Sprzedaż (3 proc. ryczałt)
  • Sprzedaż (5,5 proc. ryczałt)
  • Sprzedaż (8,5 proc. ryczałt)
  • Sprzedaż (17 proc. ryczałt)
  • Sprzedaż (20 proc. ryczałt)

Stawki ryczałtu oraz układ ewidencji przychodów można zmienić wybierając opcję <Edytuj zdarzenia> w polu Opis zdarzenia.

Klucze: ,

Kategorie: BizMaster

16 września 2014 09:44

Faktury zaliczkowe i pozostałe nowości w wersji 3.4

Największą nowością w wersji 3.4 programu Bizmaster jest możliwość wystawiania faktur zaliczkowych. Są to faktury wystawiane podczas przyjmowania zaliczek na sprzedaż towarów i usług, do których np. w kolejnym miesiącu wystawiana jest faktura końcowa. Dotychczas w programie Bizmaster można było drukować częściowe spłaty (np. zaliczka) na wszystkich rodzajach dokumentów (po włączeniu w UstawieniaSzczegóły dokumentów opcji Częściowe spłaty) i nadal jest taka możliwość. Natomiast faktury zaliczkowe są osobnym rodzajem dokumentu przeznaczonym tylko do celu rejestrowania zaliczek.

Po wystawieniu faktur zaliczkowych na zakładce Zaliczkowe (domyślnie znajdującej się po zakładce Proformy) można w dowolnej z nich kliknąć znajdujący się w lewym dolnym rogu przycisk Końcowa żeby wystawić fakturę końcową. Przypomina to np. wystawiane faktury zbiorczej na podstawie Dowodów Dostawy. Faktury zaliczkowe są raczej rzadko używaną funkcją dlatego zdecydowaliśmy się umieścić je w module Faktury Plus. Oczywiście jeśli zainstalowany jest moduł Księga podatkowa, faktury zaliczkowe i końcowe zostaną zaksięgowane w Książce i Sprzedaży VAT w specjalny sposób zgodnie z przepisami podatkowymi.

Pozostałe nowości to m.in.:

  • Lepsza obsługa nieautomatycznych części w środku numerów dokumentów (np. gdy po liczniku i odstępie znajduje się tekst który jest zawsze ręcznie wpisywany). W związku z tym dodaliśmy w Ustawienia Szczegóły dokumentówNumery dokumentów opcję Sortując numery zaczynaj od cyfr po prawej stronie, która jest domyślnie włączona.
  • Zmiana formatu daty wyświetlanej w polu Dostawa (dostępnym w module Handel Plus) na DD.MM.RR.
  • Nowa funkcja w module Handel Plus Sprzedawaj dostawę najstarszą dostępna w UstawieniaUsługi, towary i magazynZaawansowane. Jej włącznie spowoduje, że podczas wystawiania faktur i innych dokumentów sprzedaży program będzie zaznaczał najstarszą dostępną w magazynie dostawę a nie po prostu ostatnio zaznaczoną dostawę.
  • Kopiowanie adresu do korespondencji w oknie Czy chcesz wydrukować?OpcjeKopiuj adres poprzednio nie honorowało adresu korespondencyjnego określonego w ramce OdbiorcaInneWysyłka.
  • Dodatkowa część numeru po liczniku w numeracji dokumentów Unijne i Korekty. Dotyczy o tylko sytuacji, kiedy nie ma jeszcze w programie wystawionych dokumentów tego typu i nie ma niestandardowego sposobu ich numeracji. Oczywiście ustawienia numeracji są możliwe do zmiany w Ustawienia Szczegóły dokumentówNumery dokumentów.
  • Dodatkowe podsumowania VAT drukowane na fakturach korygujących. W sumie są teraz trzy podsumowania zamiast jednego.
  • Przycisk Nowe ceny widoczny na górnym pasku podczas edycji dokumentów, jeśli ceny towarów lub usług używanych w dokumencie zmieniły się i dokument nie zawiera już aktualnych cen (lub innych danych) towarów lub usług jest teraz bardziej widoczny.

Klucze: , , , , , , ,

Kategorie: BizMaster

17 czerwca 2013 08:16

Sporo nowych drobnych funkcji w wersji 3.3

Zacznijmy od zmiany estetycznej. Wprowadzamy możliwość białego tła okien programu (zamiast domyślnego w Windows szarego). Zmianę tę można włączyć w Ustawieniach (rozdział 9, Białe tło okien). Poprawiono też wygląd paska narzędziowego.

Ważną nowością jest możliwość eksportu i importu (lub aktualizacji) listy towarów i usług do/z formatu CSV (format ten można otworzyć np. w Excelu lub jego odpowiednikach). Aby to zrobić, należy kliknąć ikonę Dane do/z pliku na pasku narzędziowym (od tej wersji ikona ta jest domyślnie włączona, nie trzeba już jej włączać w Ustawieniach). Następnie należy postępować wg instrukcji wyświetlanych na ekranie. Warto wiedzieć, że funkcji tej można użyć np. do aktualizacji cen lub ilości w magazynie istniejących towarów a nie tylko do dodania nowych towarów. Importowany arkusz może zawierać np. tylko kolumny Nazwa i Cena i zawierać tylko kilka towarów – program odnajdzie te towary i zaktualizuje ceny.

Kolejną nowością jest możliwość drukowania Moich uwag do towarów w zestawieniu Stan magazynu. Aby funkcja ta była dostępna, opcja Moje uwagi musi być zaznaczona w Ustawieniach (rozdział 3). Zestawienie Stan magazynu jest dostępne dla posiadaczy modułu Handel programu Bizmaster.

Dodaliśmy pole Odebrał(a) w którym możemy podać nazwisko osoby, która odebrała fakturę.  Nazwisko to zostanie oczywiście wydrukowane na fakturze. Funkcjonalność taka jest w praktyce rzadko używana, dlatego aby zobaczyć pole Odebrał(a) należy przejść na zakładkę Inne w ramce Odbiorca (pole Opcje » w ramce Odbiorca musi być zaznaczone żeby ta zakładka była widoczna).

Dodaliśmy możliwość drukowania cen zakupu oraz łącznej sumy na Zamówieniach wysyłanych do dostawcy. Funkcję tę można włączyć w Ustawieniach (rozdział 7, okno Zaawansowane). Aby Zamówienia były dostępne, wymagany jest moduł Handel programu Bizmaster.

Następną nowością jest możliwość usuwania automatycznie zapamiętanych wpisów z list (np. w polu Uwagi w edycji faktury). Jeśli chcemy usunąć wprowadzone wcześniej uwagi, należy kliknąć strzałkę w polu Uwagi, aby rozwinąć listę i kliknąć prawym przyciskiem myszy dowolny wpis na rozwiniętej liście. Pojawi się menu, w którym możemy kliknąć Usuń z tej listy.

Niewielka funkcja, ale mamy nadzieję przydatna, gdy chcemy zmieścić więcej elementów na ekranie po lewej stronie programu. Gdy umieścimy kursor myszy pod listą Przejdź do, kursor zmieni się na taki, który umożliwia uchwycenie i zmianę rozmiaru listy Przejdź do. Rozmiar listy Przejdź do nadal można zmienić w Ustawieniach, ale teraz także po prostu myszką.

Jeśli korzystasz z funkcji foldery do organizowania towarów i usług być może przydatna okaże się następna nowość. Gdy foldery zorganizowane są w wiele poziomów (np. Stoliki -> Stoliki nocne, Stoliki -> Stoliki do jadalni) obecnie zaznaczając folder Stoliki zobaczymy tylko towary, które zostały tam bezpośrednio umieszczone, a nie dodatkowo Stoliki nocne i Stoliki do jadalni. Można jednak zmienić to zachowanie włączając opcję Towary podfolderów (opcja ta jest dostępna w rozdziale 3. Ustawień, przycisk Zaawansowane).

Nie zabrakło także zazwyczaj nie widocznych ale istotnych funkcji, np. program potrafi teraz rozpoznać sytuację i wyświetlić odpowiednią pomoc, gdy w systemie Windows omyłkowo wyłączono bufor drukowania.

6 lutego 2013 17:46

Nieobowiązkowe zmiany w wyglądzie faktury VAT w 2013 roku

Opublikowana została nowa wersja programu Bizmaster. Wprowadza ona nieobowiązkowe zmiany w wyglądzie faktury VAT, na podstawie nowelizacji Ustawy o VAT i broszury Ministerstwa Finansów. Ta aktualizacja stanowi uzupełnienie aktualizacji opublikowanej przed miesiącem, która wprowadzała zmiany obowiązkowe.

Po zainstalowaniu aktualizacji zobaczysz pytanie o zmianę tytułu faktury. Chodzi tutaj o zmianę tytułu z Faktura VAT na Faktura. Ponieważ zmiana ta nie jest wymagana a jedynie zalecana, jest możliwość pozostania przy starym tytule.

Pytanie o tytuł faktury (po aktualizacji)

Dodatkowo można teraz zmienić w Ustawieniach (rozdział 7) tytuły niektórych dokumentów (w tym faktury) całkowicie dowolnie. Co więcej, można też podać tytuły dla wszystkich języków obsługiwanych przez dany szablon (nowe języki można dodać w Edytorze szablonów).

Tytuły dokumentów (w Ustawieniach)

Na powyższej ilustracji w tle widać również pole Wystawił/Odebrał w Ustawieniach (rozdział 7). Umożliwia ono zrezygnowanie z drukowania stopki z podpisami na fakturze, która też nie jest już wymagana. Ta opcja pozostaje jednak domyślnie włączona.

Kolejną kosmetyczną zmianą jest brak konieczności drukowania słów Oryginał/Kopia na fakturach. Wprawdzie nadal wydaje się korzystne drukowanie tych słów ze względów praktycznych, ale ponieważ nie są one już wymagane a ich stosowanie niesie też pewne niedogodności, są one domyślnie wyłączone w Ustawieniach (rozdział 8).

Oryginał/Kopia (w Ustawieniach)

Osoby aktualizujące program z wcześniejszej wersji zobaczą jednak pytanie czy na pewno zrezygnować z drukowania słów Oryginał/Kopia.

Pytanie o Oryginał/Kopia (po aktualizacji)

Ostatnią ale najważniejszą, bo najmniej kosmetyczną zmianą jest przemianowanie drukowanego na fakturze pola Data sprzedaży na Data dostawy/usługi. Można jednak określić inną nazwę w Ustawieniach (rozdział 6).

Data dostawy/usługi (w Ustawieniach)

Inne sugerowane nazwy tego pola to: Data dokonania dostawyData wykonania usługiData zakończenia dostawy i Miesiąc sprzedaży - należy wybrać najbardziej pasującą do danego biznesu. Można też określić, czy będzie to data dzienna czy miesięczna lub całkowicie wyłączyć to pole.

Wszystkie powyższe opcje mają zastosowanie jedynie do faktur wystawionych w 2013 roku. Faktury z datą wystawienia wcześniejszą mogą być w razie konieczności wydrukowane tak jak dotychczas.

Zapraszamy do pobrania programu Bizmaster 3.2.1.0.

Klucze:

Kategorie: BizMaster